VNT Biotopopgave 3:
Jeg arbejder som dagplejer, det vil sige med børn fra ½ - 2,9 år. Når jeg i opgaven skriver ”vi”, menes både børnene og jeg.
På skrænten gror flere forskellige træer og buske. Bl.a. korktræ (kender ikke det latinske navn for det…), og æbletræ med små røde æbler. De er vel 3-4 cm i diameter, men er i tvivl om det er ildrød pigeon?? Måske nogen kan hjælpe med at opklare?? Vi har samlet og plukket dem i først i oktober måned. De er enormt dekorative, og for at styrke motorikken har vi lavet kranse ved at trække æbler på kraftig ståltråd. –Eller… nogle børn fik sat to på, og så var kransen færdig, og tålmodigheden sluppet op! J
Så har vi fundet masser af skaller fra blåmuslinger, almindelig strandsnegle, sandmuslinger, og hjertemuslinger. Børnene synes de er fine, og viser stolt når de finder en. (Min begejstring adopteres..!!)
Ind imellem samler vi skallerne og hvad vi ellers finder, og tager dem med hjem, og laver en lille udstilling på havebordet.
Vi har også prøvet at fange tanglopper, en nærmest umulig opgave…
Af andre dyr har jeg fanget krabber. Må indrømme at jeg er en smule anspændt når jeg gør det… Det er almindelige strandkrabber. De er rovdyr og ådselæder, -nærmest altædende. En strandkrabbe kan lægge op til 200.000 æg, men langt de fleste æg og larver bliver spist af andre dyr.
Jeg bruger meget stranden i mit arbejde, -også når jeg arbejder med læreplaner.
En tur ved stranden er rigtig godt, lige meget om børnene går på den stenede strand, kaster sten i vandet, finder fine samleting, eller tegner i sandet. En strandtur er altid et sikkert hit!
I forlængelse af min biotop opgave kom jeg til at tænke på vores tur til Italien i sommer. Anna og jeg gik en tidlig morgen på stranden, hvor en masse krabber lå, og var halvdøde. De var ikke blevet skyllet med tidevandet ud igen, så vi legede helte, og fik sat nogle af dem ud i vandet igen. -Kun én protesterede!! :-)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar