tirsdag den 28. februar 2012

Ler opgave

VNT – ler opgave
På seminar i februar er vi blevet præsenteret for ler opgaven. Vi skal lave 5 forskellige ting: En kop – en tallerken – en lille ting til raku brænding – en ting som ligner ét, men er noget andet, og sidst en ting efter eget ønske.
Min kop og min tallerken blev færdig på seminariet, mens jeg fik en klump ler med hjem, så jeg kunne få lavet de sidste ”kunstværker”.
Jeg har besluttet mig for at mit første projekt skal være den lille ting til raku brændingen. Jeg laver et lille saltkar, og synes selv resultatet er blevet ok.

Her det lille saltkar. Har lavet en kugle, som er blevet ”tværet” ud, og formet til et kar. Det er ikke ret stort, og det gør det lettere at arbejde med leret.






Det næste jeg vil lave, er en ting som ligner noget, men som er noget andet.
Jeg beslutter mig for at lave en slange. Den skal ligge sammenrullet, og fungere som bordskåner!
Jeg starter med at rulle leret ud til en ca 1,5-2 cm tyk lige slange. Det kræver lidt at få den jævn i tykkelsen. Jeg finder noget net fra hvidløg, og laver ”slangeskind” på pølsen….!! Det ser ret flot ud!

Derefter ruller jeg den sammen –tror jeg i hvert fald.. Men ak, slangen slår revner!! Jeg prøver at reparere, men det går slet ikke! Min tålmodighed klapper slangen sammen, så det igen er blevet en klump ler. Hmm. Jeg starter forfra, ruller en lang lerpølse, men denne gang ruller jeg den sammen med det samme, og laver derefter slange-mønster. Synes selv den er blevet god. Håber at slangeskindsmønstret stadig kan ses efter glasering!


Det sidste lerprojekt kan jeg ikke helt finde ud af hvad det skal være. Synes de to første projekter har været lidt krævende, da de har skullet være jævne i tykkelsen. Så mit sidste projekt beslutter jeg, skal være en skål, som er mere tilfældig.
Jeg laver bunden, og ”pølser” den tilfældigt op. Meningen er at det skal have tilfældige huller i væggen. Men det tilfældige tager sin tid!! Jeg må sætte ting mellem pølserne, så de ikke falder sammen. Tykkelsen af pølserne skal heller ikke være ens. Jeg har limet pølserne med slikker nogle steder.
Det færdige resultat! Meningen er at den se tilfældig ud, men det er nok den som har taget længst tid at lave.
Tingene bliver sat til tørre med plastic over.
Jeg kigger til det dagen efter og opdager at slangen desværre er revnet. Øv!
      

 

Jeg prøver at lappe den sammen med slikker. Den er tørret pænt, men om det holder når jeg flytter den, ved jeg endnu ikke, men jeg håber!
Synes lerprojektet har været sjovt, og jeg har sendt mange tanker i retning af Bodil, min gamle formningslærer. Men synes at arbejdet med ler kræver kræfter. Det er sejt at bearbejde. Glæder mig til vi skal på indkald igen, hvor der skal glaseres og brændes! J

4 kommentarer:

  1. Kære Mette,
    det lyder jo spændende!
    Er det så bare mig, der ikke får lov til at se billederne til?
    Det kunne jeg altså godt tænke mig :o)

    Vi ses om lidt
    Heike

    SvarSlet
  2. Hej søde Heike! Du kan sagtens se de fine billeder! :-) Inde på bb i afleveringer ligger opgaven også MED billeder!! Vi ses fredag!! :-)

    SvarSlet